Varje år samma visa

Varje år är det likadant. När man trädgårdsfixar är det inte bara döda växter, maskrosor & andra ogrässorter som man får ta hand om utan väldigt mycket kattskit. Vi bor i ett område där det kryllar av utekatter & våra trädgårdsland är tydligen populära kattoaletter.

Är inte särskilt road av detta. Förbannad är ett bättre ord.

Hade jag velat ha kattskit i mina land hade jag skaffat en katt själv. Fattar inte riktigt hur människor med utekatter tänker… Bryr man sig inte ett dugg var katten går på toan? Man måste ju ändå fatta att katten gör sina behov ute. Eller är det bara så att man ska acceptera att katter gör ifrån sig varsomhelst?

Klart det inte är kattens fel, de har sina instinkter det vet jag såklart men detta riktar sig till kattägarna. Att de ska tänka till..

Jag som har en hund vet precis var min hund gör ifrån sig + att vi ALLTID plockar upp efter vår hund. Något jag tycker alla borde göra efter sina hundar & orkar man inte ens det ska man INTE ha hund.  Jag som hundägare skäms när jag ser hundskit för de som inte plockar upp efter sina hundar gör att även vi som plockar upp blir skyldiga i de som ser högarna som finns överallt.

Undrar vad folk skulle säga om det var tvärtom? Skulle bli ett jävla liv om jag lät min hund skita i deras trädgårdland. Snart sker det kan jag lova…

Förstår att ni med utekatter blir uppretade nu men detta är vad jag tycker. Som inte har katt!

Några reflektioner på detta?

6 thoughts on “Varje år samma visa

  1. Jag har haft utekatter och har informerat alla grannar om att om mina katter är i deras trädgård är det bara att köra iväg dem eller säga till så får kissarna vara inne. Men jag har haft ren tur, dels har nästan alla andra på gatan haft katt så alla har varit väldigt revirindelade så mina katter höll sig mest i vår trädgård och inga andra katter kom hit. Mina var dessutom inte ute på heltid utan släpptes ut några timmar när vi var hemma. 2 av 3 kom högt skrikande och skulle in för att gå på lådan.

    Idag har vi inga utekatter längre utan bara innekatter men ändå har vi ingen kattskrit i trädgården trots 3-4 katter på gatan. Däremot får jag plocka hundskit i trädgården ibland. Det går ett vandringgstråk nedanför vår tomt och många med lösa hundar struntar i om hunden skuttar upp i trädgården och gör sina behov. Gäller mest vintertid. Tinade fram en del högar både ner mot sjön och på den gräsplätt som förvisso är kommunens men som vi förväntas sköta om framför vår häck där vå brevlåda står. Idag när jag var ute och sprang 2,8 mil vet jag inte hur många hundbajshögar jag behövde kryssa mellan på gångvägarna och det låg även en hel del ihopknutna bajspåsar längst med vägen. De försvinner ju inte i tomma intet vilket somliga verkar tro. Röt till en tant som bara gick vidare med hunden. ”Ja men han bajsade ju på gräset bredvid cykelvägen då behöver man inte plocka upp”. Nu är det ju så att den grässträng som går bredvid är väl nertramapd av löpare som tycker det är skönare att springa på jord än hård asfalt. Hon meddelade att hon minsann inte hade några påsar det var väl bara att hoppa över.

    Det finns dåliga ägare av båda sorter.

    • beastankar: Jag skrev just om bägge sorterna. Klart det finns lika dåliga hundägare. Ja man kan jaga i väg katten men nu är man ju inte i sin trädgård precis hela tiden så man har inte en chans kan jag lova… Hos oss finns det katter som är ute heeela tiden & man undrar ju hur deras ägare är funtade. Varför skaffa katt om den aldrig är inne?

      Bra att du sa till hundägaren, jag brukar göra detsamma & nej det är inte ok att låta hunden skita bredvis vägen & inte ta upp det.

      Härligt med din löpardistans! Såå bra jobbat! Tränar du till något lopp?

  2. Klart att jag har reflektioner. Vår trädgård är katt-toalett. Det handlar om en bajshög varje dag. Det går inte att öppna dörren på baksidan för att det stinker för mycket. Vi kan inte gå på gräset utan att trampa i eländet. Det är samma sak på vår framsida. Det känns som att vår träsdgård är nedbajsad totalt!!!

    • minagladadagar: Det är så trist att ha det så. Hade du velat ha det så hade du ju skaffat en katt. Lider med dig! Har man inte katt vill man inte heller ha andras hos sig.. Har märkt att denna debatt väckt känslor hos vissa. Det enda jag vill veta vad skillnaden är mellan hundar & katter… Varför är det accepterat att en katt kan skicka varstans men inte en hund.

  3. Du, det låter faktiskt mer som IGELKOTTSBAJS än kattavföring. Båda är väldigt lika. En katt brukar gräva ner sin avföring, det gör inte igelkotten. Pröva att lägga vitpeppar i rabatterna så får du nog ha dem ifred.

    • Karlavagnen: Klart jag ser skillnad på igelkottsbajs & kattbajs. Detta är nedgrävt i mina rabatter, jag får ju krafsa fram dem så jag kan kasta dem. De stinker ju as i rabatten…

Kommentera

